Asi nejpoužívanějším hořákem v kategorii svářeček do 200A je hořák typu MIG 15. Pod různým označením (ale obvykle s číslem 15) jej vyrábí několik výrobců od renomovaných firem jako jsou Binzel (MB 15), TB (TB 150), Trafimet (Ergoplus 15 a PRATIX 15) až po pochybné kopírovače v Číně. Proto se pro tento hořák vžilo obecné označení MIG 15. Ponechme nyní stranou fakt, že hořák určený pro proudy do 150A je běžně distribuován s 200A svářečkami a pojďme se na něj blíže podívat. Na následujících obrázcích je zástupce široké rodiny hořáků MIG 15 a sice hořák PRATIX 15:
Hořáky MIG 15 jsou charakteristické uspořádáním tzv. spotřebních součástek -průvlaky, hubice a mezikus držící hubici pomocí pružinky. Tyto díly jsou pro celou rodinu klonů hořáků MIG 15 kompatibilní a lze si tak vybírat mezi díly různých výrobců (různé ceny a kvality) a vždy by vám měly pasovat na váš hořák. Kromě "dospělých" (snímatelných) hořáků, používá stejné spotřební díly i celá plejáda nesnímatelných hořáků napevno zabudovaných do levných svářeček - "marketovek".
Na dalším obrázku je další, v tuzemsku populární, svařovací MIG/MAG hořák. Jedná se o typ RD 15, který vyrábí firma Binzel (ovšem hořák na fotografii je osazen rukojetí od fy. Trafimet). Výkonově je tento hořák obdobou hořáku MIG 15. Liší se ale zcela odlišným uspořádáním koncovky. Hubice totiž není nasazovací (jako u MIG 15), ale je šroubovací. Je opatřena vnitřním závitem M14 a šroubuje se na mezikus opatřený odpovídajícím vnějším závitem. To je docela nepraktické, protože kuličky rozstřiku se občas dostanou do závitu a dokonale "zalepí" hubici k mezikusu a hubici již nesundáme. Musíme ji vyšroubovat i s mezikusem a také oba díly vyměnit.
Přesto je tento systém hořáků (vyrábí se celá řada RD 14, 15, 25, 26 a 36) u nás stále velmi populární. Proč? Protože tyto hořáky se původně vyráběly v NDR a v díky RVHP se distribuovaly po zemích výhodního bloku. V tuzemsku byly tyto hořáky (ještě pod označením RS 160, 250 a 400) standardní výbavou zde vyráběných MIG/MAG svářeček, např. populárních WLSP 315. Po pádu železné opony se výrobní podnik vyrábějící hořáky RS stal součástí koncernu Binzel a v modernizované podobě (jen nová rukojeť) se vyrábějí dodnes, ačkoliv by si je Binzel asi moc přál vyřadit ze sortimenu. Ale zvyk je železná košile a řada RD se u nás stále prodává (jinde je snad Binzel ani nenabízí).
A co mají hořáky MIG 15 a RD 15, kromě podobného zatěžovatele, společného? Používají velmi podobné průvlaky s nebezpečím záměny. Oba hořáky používají průvlaky se závitem M6 a celkovou délkou 25 mm. Liší se jen délkou závitu 6 mm (pro MIG 15) a 9 mm (pro RD 15):
Hrozí zde tedy riziko záměny těchto průvlaků. To je ještě umocněno tím, že oba typy hořáků jsou u nás populární a prodejny tedy běžně vedou náhradní díly (a hlavně průvlaky) na oba typy hořáků. Zatímco u RD je to skoro fuk u MIG 15 to může mít nepříjemné následky díky nemožnosti dosáhnout správného vyložení drátu.
Do hořáku typu RD patří průvlak s dlouhým závitem (na obrázku ten vpravo). Jen tak bude průvlak po plném zašroubování optimálně "utopen" v hubici. Pokud tam dáte průvlak s krátkým závitem, bude zároveň s okrajem hubice nebo může i nepatrně vyčnívat. Ale to na svařovací vlastnosti nebude mít vliv. Pouze v případě vyčnívajícího průvlaku hrozí riziko jeho kontaktu se základním materiálem.
Do hořáku MIG 15 patří průvlak s krátkým závitem (na obrázku ten vlevo). Pokud tam omylem zašroubujete průvlak s dlouhým závitem bude příliš "utopen" v hubici a nikdy se vám nepodaří dodržet optimální vyložení drátu, zejména pro malé průměry drátů (0,6 a 0,8 mm). A to již má značně negativní vliv na svařovací vlastnosti. Takže pozor na to.
Ovšem toto je jen ukázkový a typický případ možné záměny. K podobným záměnám může dojít i u jiných typů hořáků jiných výrobců. Takže když si při nákupu průvlaků přesně neřeknete co, nebo na jaký hořák to chcete, můžete odejít s jiným průvlakem než potřebujete a hlavně na záměnu hned nepřijdete, protože vám závit bude pasovat. Jen to pak prostě může "blbě vařit".