|
Jak bezpečně převážet technické plyny?Vydáno 02. 07. 2008 (29241 přečtení)Každý, kdo se zabývá svařováním v ochranných plynech, nebo svařováním plamenem, musí řešit dopravu tlakových lahví s technickými plyny. V praxi bývá tato doprava zajišťována různě. Někdy bezpečně, jindy méně bezpečně a často i zcela nebezpečně... Velké firmy jsou většinou zásobovány v souladu s bezpečnostními předpisy. Buď přímo dodavatelem technických plynů, nebo mají vlastní dopravu (tzv. vyhrazená vozidla) vyhovující podmínkám evropské dohody ADR. Naproti tomu malé firmy, živnostníci, nebo soukromé osoby, řeší dopravu tlakových lahví různě. Většinou k tomu používají svá běžná vozidla od osobních automobilů přes různé pick-upy až po dodávky a nákladní automobily. Společným znakem těchto tzv. nevyhrazených vozidel je, že nesplňují podmínky ADR. Také na zásady bezpečné přepravy se v těchto případech příliš nedbá. Potom se může přihodit i toto:
I takto může skončit převoz tlakové lehve osobním vozidlem.Na možná nebezpečí a na zásady bezpečné přepravy tlakových lahví v nevyhrazených vozidlech upozorňuje právě probíhající informační kampaň asociace EIGA (European Industrial Gases Association – Evropská asociace průmyslových plynů), která je signatářem Evropské charty bezpečnosti silniční dopravy. EIGA zahájila prostřednictvím národních asociací - v České republice je to ČATP - kampaň vysvětlující nebezpečí přepravy tlakových lahví s plyny a kryogenních nádob vozidly, která nejsou pro tuto přepravu uzpůsobena. ČATP (Česká asociace technických plynů) je zájmovým sdružením výrobců a distributorů technických plynů a výrobců a distributorů zařízení pro jejich aplikaci a skladování v České republice. Je řádným členem asociace EIGA. Ve snaze vyhovět požadavkům akce Ušetřete 25 000 lidských životů Evropské charty bezpečnosti silniční dopravy, asociace EIGA zahájila celoevropskou kampaň, vysvětlující nebezpečí: Přepravy tlakových lahví nebo kryogenních nádob v nevyhrazených uzavřených vozidlech, tj. vozidlech, která nejsou pro přepravu lahví a kryogenních nádob určena. Během přepravy tlakových lahví nebo kryogenních nádob v nevyhrazených uzavřených vozidlech dochází každý rok k mnoha nehodám, z nichž některé, bohužel, končí smrtelným zraněním. Kampaň je určena na pomoc zákazníkům, distributorům a drobným podnikatelům a jejím cílem je bezpečnější doprava plynů. Asociace EIGA, která reprezentuje převážnou většinu evropských firem, vyrábějících a distribuujících průmyslové a medicinální plyny, provedla studie, jejichž výsledky ukázaly, že většina nehod během přepravy plynů je způsobena nedodržováním bezpečnostních pravidel. Například:
Když se bezpečnostní zásady nedodržují...Milan Patel, předseda skupiny EIGA pro bezpečnostní poradenství, řekl: Mnoho životů bude každoročně po celém světě ušetřeno, budou-li lidé dodržovat bezpečnostní postupy a předpisy při přepravě lahví v nevyhrazených uzavřených vozidlech. Je na odpovědnosti každého, kdo dopravuje nebo přepravuje lahve s plyny, aby si byl vědom běžných rizik a ohrožení, dodržoval všechny předpisy a znal své odpovědnosti! Kampaň bude využívat řadu komunikačních kanálů a nástrojů. ČATP vydává při této příležitosti informační leták. Leták v PDF si můžete stáhnout v sekci Ke stažení pod názvem plyny_preprava.pdf. V letáku naleznete všechny zásady bezpečné přepravy tlakových lahví, vysvětlení pojmů i rady jak se zachovat v nouzi či nebezpečné situaci. Kromě poskytnutí informací o bezpečné přepravě plynů a o předpisech, vám vysvětlí, kde najdete další informace a jak získáte přístup k dalším nástrojům kampaně. Podrobnosti a kopie letáku a souvisejících dokumentů najdete na níže uvedených www adresách asociací EIGA a ČATP. Leták je také k dispozici u všech výrobců a dodavatelů plynů v tlakových lahvích a kryogenních nádobách. Zdroj: Tisková zpráva asociace EIGA (www.eiga.eu) a ČATP (www.catp.cz)
Diskuse k článku:
Související články: Zásady obsluhy redukčních ventilů. (20.04.2009) Přepouštění technických plynů na svařování. (24.05.2008) Spořič plynů? A proč ne? (03.05.2008) Hasící přístroj jako tlaková láhev na svařovací CO2. (24.04.2008) Redukční ventily a jejich parametry. (12.04.2008) Související články mohou být z různých rubrik, ale přesto s aktuálním článkem nějak souvisí. Celý článek | Vložil: administrator | |
|