|
Svářečka s dieselovým motorem - stabilákem.Vydáno 11. 06. 2008 (18490 přečtení)Tuto rotační dynamosvářečku poháněnou naftovým "stabilákem" nejprve její konstruktér "hodil" na Svarfórum jako zajímavost. Jenže je to zajímavost natolik zajímavá, že nás zajímaly podrobnosti. Napsali jsme si tedy o ně a výsledkem je tento zajímavý článek... Rotující setrvačníkyJeště před vlastním popisem svářečky se sluší podotknout, že načasování článku nemohlo být lepší. Nadcházející víkend 14.-15.6. 2008 se totiž ve skanzenu Solvayovy lomy u Berouna koná již 5. setkání majitelů a obdivovatelů stabilních motorů. Akce se koná pod tradičním názvem "Rotující setrvačníky" a rozhodně se bude na co koukat. V areálu skanzenu bude bafat spousta pomalu se převalujících stabilních motorů a možná tam najdete i motor jaký je v níže popisované svářečce. Pokud tedy vaše srdce nehoří jen pro svářečky, ale je tam i trochu místa pro stabiláky, parní stroje a podobné mechanismy, určitě se tam jeďte podívat! O akci jsme již psali také na Svarfóru. Svářečka ze "stabiláku"Nyní již tedy k vlastnímu popisu svářečky ze "stabiláku". Jak je patrné z následujících obrázků, je na společném nosném svařeném rámu umístěn stabilní naftový motor a dále mohutné dynamo z tanku, které se s oblibou na výrobu rotačních svářeček používá. Pohon dynama je řešen dvojicí řemenů:
Celkový pohled na rotační diesel-svářečku.
Motor a dynamo mají následující technické parametry:
Buzení dynama je derivační (paralelní připojení budícího vinutí ke kotvě), kdy se dynamo po roztočení nabudí samo proudem ze zbytkového magnetismu v železe. Výhodou tohoto zapojení je jednak měkkost charakteristiky a také to, že dynamo nelze přetížit. Při překročení maximálního proudu se odbudí a proud poklesne na minimální hodnotu danou zbytkovým magnetismem. Proces nabuzení i odbuzení probíhá s určitým zpožděním (asi 1-2 vteřiny) což bohatě stačí na zapálení oblouku. V případě přilepení elektrody se proud opět s malou časovou prodlevou sníží na minimum a elektrodu lze snadno odtrhnout. Regulace svařovacího proudu se provádí změnou velikosti odporu v sérii s budícím vinutím. Použitý odpor je o velikosti R=11 Ohmů / 50W, regulace proudu je možná v rozmezí 50 – 110 A. Nižší proud lze nastavit mírným snížením otáček motoru ručním plynem. Schéma elektrické části svářečky je na následujícím obrázku:
Schéma elektrické části diesel-svářečky.Další nutná věc je tlumivka, která usnadní udržení oblouku při menších, nebo naopak velkých proudech. Také umožní použití bazických elektrod, se kterými bez zapojené tlumivky nebylo možné oblouk zapálit. Vhodná konstrukce je popsána v článku Usměrňovač s velkou tlumivkou. K její výrobě je použito EI jádro s průřezem železa 30 cm2, 70 závitů měděným smaltovaným vodičem 3x5mm (15mm2), vzduchová mezera 10 mm.
Detail tlumivky.Svářečka je sice vybavena elektrickým spouštěčem – startérem z automobilu, ale ten zatím není zapojený. Zatím se tedy startuje ručně. Motor je v dobrém mechanickém stavu a snadno chytá po roztočení klikou. Spouštění této svářečky je však trochu složitější, na rozdíl od zapnutí např. trafa, které je hned připraveno ke svařování. I přes svoji jednoduchost má svářečka velmi dobré vlastnosti. Oblouk se snadno zapaluje, elektroda se nelepí a regulace proudu bohatě dostačuje pro běžné práce v domácí dílně. Spotřeba nafty je malá a je to velmi užitečný pomocník v místech bez připojení na elektrickou síť.
Na následujícím obrázku jsou ukázkové svary s těmito parametry:
A takhle to svařuje.Obšírnější popis této svářečky naleznete v samostatném PDF souboru v sekci Ke stažení, podsekci Elektro pod názvem diesel_svar.pdf Konstrukce: Tomáš Svoboda
Diskuse k článku:
Související články: Svářečka z dynama. (26.01.2008) Související články mohou být z různých rubrik, ale přesto s aktuálním článkem nějak souvisí. Celý článek | Vložil: administrator | |
|