|
Startovací vozíkVydáno 15. 01. 2008 (42269 přečtení)Pomocné startovací zdroje je téma v současné době docela aktuální. A protože nabíjecí a startovací zdroje mají principiálně velmi blízko ke svářečkám, dostává toto téma prostor i na Svarinfu. Dostali jsme popis zajímavého, amatérsky postaveného, startovacího zdroje, který vám nyní předkládáme. Popisovaný startovací vozík je určen pro startování vozidel s palubním napětím 12V a poskytuje trvalý startovací proud 150A. To vše při jednofázovém napájení ze sítě 230V / 50 Hz. Je tedy určen pro startování zejména osobních automobilů. Pokud ale budete mít na paměti, že se jedná o zdroj pomocný, můžete startovat třeba i traktor. Jen bude nutné nejprve akumulátor před startem alespoň trochu dobít a (nebo) zahřát. Následující popis není přesný stavební návod. Proto jej berte spíše pro inspiraci. Každý má jiné možnosti a požadavky a každý si tak může zapojení upravit dle potřeb. Rozhodující asi bude jaké se podaří sehnat trafo, jakožto klíčový díl celé konstrukce. Příklad jak se dostat k potřebnému trafu popisuje autor konstrukce: Trafo v popisovaném vozíku bylo původně v nějakém výrobním zařízení, jehož součástí bylo vytápění na několik set st. Celsia. Tento transformátor tedy vyráběl malé bezpečné napětí 2x18V. Původně byl pořízen ze šrotu pro převinutí na svářecí trafo, ale svářečka byla, a tak jsem zaexperimentoval tímto směrem. Primární vinutí je v opředeném hliníku průměr 4 mm, sekundár je opředený Cu pásek 5x10 mm. Vinutí jsou rozdělena na oba sloupky stejným dílem. Magnetický průřez 100 x 60 mm. Rozměry jádra (celého trafa bez svorníků, úhelníků a vinutí) při pohledu na foto zezadu: šířka 200 mm; výška 350 mm; hloubka 100 mm. Napětí bylo sníženo na 14,8 V naprázdno naletováním odboček přímo na stávající měděné vinutí. Napětí naprázdno při sepnutí tyristorů 12,9 V. Váha cca 40 kg. Je jistě předimenzované (startuje se totiž chvilkově). Byly na něm dělány minimální úpravy s možností ho v budoucnu předělat na svařování. Jak celý startovací zdroj funguje je patrné ze schematu zapojení na následujících obrázcích. Původní verze je vyfotografované schéma kreslené od ruky. Na dalším obrázku je schéma překreslené v programu PofiCAD: (kliknutím na obrázky otevřete okno s velkým obrázkem) Původní schéma zapojení startovacího vozíku.Překreslené schéma zapojení startovacího vozíku.
Seznam součástek:
Následuje minigalerie fotografií hotového zařízení. Na prvním obrázku je zřejmé zejména uspořádání čelního panelu a ovládacích prvků. Připojený kabel je dálkové ovládání, viz Tl2 na překresleném schematu. Další obrázek je detail vnitřního uspořádání zdroje a zejména transformátoru, jehož parametry jsou popisovány výše. Na posledním obrázku je pak detail tyristorů ČKD a jejich umístění na chladičích. Zobrazené tyristory se používají například ve svářečkách KS 250 nebo WTU 315 a je možné na ně občas narazit ve výprodejích. Ostatně celá konstrukce je podřízena tzv. "šuplíkovým zásobám", které měl autor k dispozici. Je tedy pravděpodobné, že si ji každý zájemce o stavbu přizpůsobí zásobám vlastním.
Celkový pohled na startovací vozík.
Detail transformátoru.
Detail tyristorů a jejich umístění na chladičích.
Postup při startování:
Konstrukce: Ing. Jan Vilimovský
Diskuse k článku:
Související články: Startovací kabely ze supermarketu a tak... (27.11.2008) Startování vozidel pomocí svářečky. (12.12.2007) Co se stane, když ... (27.06.2006) Související články mohou být z různých rubrik, ale přesto s aktuálním článkem nějak souvisí. Celý článek | Vložil: administrator | |
|