O svářečce zhotovené ze zablokovaného třífázového elektromotoru se na různých elektrotechnických diskusních fórech občas cosi šušká. Třeba jako na Elektrobastlírně:
Drake: slyšel jsem že jde udělat svářečka podomácku i tímhle způsobem: vezmeme trojfázový asynchroní motor a zabrzdíme ho tak, aby se nemohl točit.
Vezmem dvě fáze od motoru a připojíme na ně 230 voltů ze zásuvky. Zbývající třetí fází a nulákem ze zásuvky sváříme. Místo pojistek instalujeme hřebíky - čím silnější tím lepší...
Tex: Opravdu se kdysi svářečky z motorů vyráběly, sám jsem jich v dávnější minulosti několik potkal. Skutečnost ovšem nebyla tak drastická, jak popisuje Drake. Pro výrobu se totiž používaly zásadně kroužkové třífázové motory, tedy motory s vinutou kotvou. Co jsem osobně viděl, tak se jednalo vesměs o předválečné výrobky Škodovky, původně pohánějící různé zemědělské stroje. Na statorové vinutí se přivádělo napájení, rotorovým se svářelo. Celé to fungovalo jako rozptylové trafo. Problémy s regulací byly stejné jako u klasické trafosvářečky, zařízení bylo těžké a rozměrné (nejmenší použitý motor jsem viděl 4kW), ale bylo to téměř zadarmo a vydrželo to dost.
Jak vidíte z ukázek, těžko se pozná co je a co není pravda. Ale, že na tom něco je, je jasné. A tak jsme toto téma úspěšně ignorovali až do doby, než nám napsal pan Němeček:
Zdravím na přímo kuriozitách, je báječné že má někdo zájem o takovéto
věci. Jestli máte zájem mám tady taky jednu, kterou ještě používám. Je to
zablokovaný kroužkový motor s usměrněním pro svařování basikou. Pokud by
jste měli zájem toto uveřejnit, tak vám mohu poslat nějaké foto a popis.
Zdravím, Miroslav Němeček.
A protože jsme zájem měli, poslal nám pan Němeček obrázky a popis své svářečky ze zablokovaného motoru:
Základem svářečky je tzv. Kroužkový motor. Jedná se o asynchronní třífázový elektromotor, který ale oproti běžným motorům s kotvou nakrátko, má kotvu (rotor) s vinutím. Vinutí rotoru je třífázové zapojené do hvězdy. Začátky fázových vodičů rotoru jsou připojeny ke třem izolovaným sběracím kroužkům na hřídeli rotoru. Odtud jsou přes sběrací uhlíky vyvedeny na svorkovnici motoru. Na tyto svorky se pak připojuje tzv. spouštěč, kterým se mění odpor rotorového vinutí a tím se usnadňuje rozběh motoru. Více so o kroužkových motorech dozvíte třeba v PDF souboru, který naleznete v sekci Ke stažení, podsekci Elektro pod názvem krouzkovy_motor.pdf
Technické údaje konkrétního použitého motoru jsou patrné z následujícího detailu výrobního štítku:
Úprava takového motoru na svářečku je jednoduchá. Nejprve je nutné zablokovat rotor, aby se nemohl otáčet. Jak je to konkrétně vyřešeno na svářečce p. Němečka je patrné z následujícího obrázku.
Stator je připojen na napájecí napětí přes přepínač řadící jednotlivé fáze dle následujícího schématu. Tímto způsobem je vyřešena skoková regulace svařovacího proudu.
Svářecí proud je odebírán ze sběrných kroužků motoru a je usměrněn klasickým třífázovým můstkem. Na výrobu usměrňovače bylo použito celkem 30 ks alternátorových diod. Každá dioda na obrázku reprezentuje 5 paralelně spojených diod ve skutečnosti (viz foto).
Majitel uvádí, že s touto svářečkou svařuje elektrodami o průměrech 2,0 až 3,2 mm již 20 let.
Další zajímavou konstrukcí, která ve formě návodu dorazila na náš mail, je svářecí transformátor. Na tom by nebylo nic divného. Návodů na svářecí trafa jsme uveřejnili už dost, ale tento je trochu jiný. Jedná se totiž o transformátor toroidní (s kruhovým jádrem) a ten tu ještě nebyl. A aby toho nebylo málo, je zajímavý také tím, kterak ke kruhovému jádru přišel. To jádro totiž pochází z třífázového asynchronního elektromotoru. Jedná se o statorový prstenec zbavený vinutí.
Popis získání jádra a výroby toroidního svářecího trafa, včetně navíjecích předpisů, naleznete v návodu, který je ve formě PDF souboru v sekci Ke stažení, podsekci Elektro pod názvem svarmotor.pdf